התודעה בשירות הגוף – סיכום מפגש צעירים

כשראיתי בקבוצת הווטסצאפ את ההזמנה למפגש עם ד”ר שירלי שפירא* בנושא “התודעה בשרות הגוף”, שמחתי והתרגשתי ממש! זה מיד התחבר לי למגוון הרצאות ששמעתי בזמן האחרון בנושאי חיבור גוף – נפש – רוח – נשמה – תודעה והשפעתם על הבריאות שלנו.

כידוע, העולם המערבי משכיל היום להבין את מה שהבינה חכמת המזרח כבר מזמן: בין גוף לנפש קיים קשר הדוק והדדי, ולמעשה הוכח מחקרית שמתח וחרדה משפיעים על כל מערכות הגוף (מערכת העצבים, הנשימה, הלב וכלי הדם, העיכול, מערכות הרבייה וכו’).

כשהסטרס הוא כרוני, מתרחשת שחיקה של מערכות שונות, והגוף מפנה את כל המשאבים שלו להתמודד עם המערכות שלא מתפקדות כראוי. לאורך זמן עשויים להתפתח מצבים בריאותיים ונפשיים רבים, ביניהם השפעה על המערכת החיסונית, עייפות כרונית, הפרעות מטבוליות כמו סוכרת והשמנה, דיכאון ועוד.

ניתן להבין תופעות גופניות על רקע תופעות נפשיות ולהיפך, קיימות תופעות נפשיות הנוצרות על רקע תופעות גופניות, ההשפעה היא הדדית. למשל מי שחווה התרגשות גדולה לפני מבחן מרגיש ש”הבטן מתהפכת” או מי שבלחץ מרגיש כאב ראש.

אז, כיצד כלים של נפש-רוח-תודעה יכולים לסייע בהפגת מתחים ואף בהעצמה עצמית?

תרגולים שונים מאפשרים את החיבור למהות הפנימית וכך מאפשרים חיבור לעוגן, חיוניות, משמעות ועוצמה פנימית. חיבור זה מתאפשר בתיווך טכניקות הרפייה שונות (למשל מדיטציות, נשימות, תקשורת מקרבת) ו/או כלים של מודעות והתבוננות אישית (למשל מיינדפולנס, בודהיזם, פוטותרפיה, טיפול בטראומה).

הטיפים של ד”ר שירלי שפירא:

  • לא אוחזים במחלה בגלל מה שמרוויחים ממנה! לא להיות קורבני.
  • נשימה – לעצור באופן יזום לנשימות פעמיים-שלוש במהלך היום. נשיפה ארוכה יותר מהנשימה ולרוקן עד הסוף.
  • מנוחה, שינה טובה – הקפדה על שעות שינה מספיקות וזמני מנוחה במהלך היום (שלאף שטונדה, מישהו.י?!)
  • פעילות גופנית – מציאת הנאה בפעילות אחת לפחות שאוהבים, ולהשקיע בה (לא אקסטרים).
  • לאמץ תרגול שמשלב את הגוף והנפש באופן יומיומי – כמו יוגה, פילאטיס, מדיטציה, צ’י קונג או תאי-צ’י.
  • תזונה – לתזונה יש קשר עם תפקוד המוח ומכאן גם למצבי הרוח והבריאות הנפשית. כמו כן, יש לה קשר גם עם הארכת חיים – עדיף מעט קלוריות ותזונה ים תיכונית.
  • הוקרת תודה על ה”יש” – להגיד בסוף כל יום 3 דברים טובים שאני מודה עליהם. לשים את הפוקוס על ה”יש” ולא על ה”אין”.
  • השהייה של תגובה – כאשר אנחנו במצב של לחץ או סטרס – לעצור לפני שאנחנו עונים, לא לענות באוטומט. לעבור מתגובת אוטומט לבחירה. להחליט מתי נכון לי להגיב. לא חייבים להגיב לכל דבר.
  • הרחבת הפרספקטיבה – כאשר אנחנו בסיטואציה כלשהי, לצאת ‘בזום אאוט’ ולראות את התמונה הרחבה, להרחיב את ההסתכלות. למשל, אם הבוס לא אמר לי שלום: אפשר להיעלב, או להבין שיש אולי סיבות שבכלל לא קשורות אלי.
  • מיינדפולנס – להיות בקשיבות ובתשומת לב פנימה. להקשיב לגוף ולרצונות שלנו. מה טוב לי ומה לא.
  • לצאת לטבע – הטבע מרגיע ומרחיב את הלב. לשהות בטבע, לטייל, להתחבר לטבע.
  • לעבוד וליצור ולהיות חלק מהקהילה – חברים ומשפחה מחזקים ותומכים רגשית.
  • לצנזר תכנים שצורכים – לבחור בקפידה את התכנים שאנחנו בוחרים לצרוך, בתוכם גם צפייה בחדשות. חלק מהאמונות שנוצרו אצלנו וצריך לשחרר, מגיעות מהתכנים שאנחנו צורכים.

המפגש לווה במטעמים שהכינו באהבה חברי וחברות הקבוצה. בסיומו קיבלנו טעימה של מדיטציה ונפרדנו בחיבוקים וחיוכים.

כמו שאמרה עינב: “היה לי מעשיר ומרתק. שמחתי כל כך לראות רופאה. המטולוגית. חוקרת. שמסתכלת על הפן ההוליסטי. שמדברת וחוקרת גוף ונפש. שהחיינו”.

והוסיף דן: “לחיבור, חיבוק ותמיכה שאתה מקבל מ”חברים למסע” (שלא לומר “אחים למסע”), יש משמעות וערך עצומים – בחיזוק, בעידוד, בגיוס הכוחות להמשך המסע. אז… שוב – המון המון המון תודה לכל אחת ואחד מכם.ן”.

לסיכום: חשוב שנתחבר למרכז (סנטר) שלנו ולא נשכח שהכל מתחיל בלאהוב את עצמנו.

——————————————————————————————————-

קבוצת צעירי אמ”ן מונה כ-150 עמיתים בגילאי 30-55. הקבוצה היא מקום לשיח ושיתוף בנושאים המאפיינים את קבוצת הגיל ובהם – ניהול קריירה, זוגיות, התמודדות עם גידול ילדים צעירים לצד מחלה מסכנת חיים.

המפגשים של צעירי אמ”ן מתקיימים בקבוצת הווטסאפ הייחודית, בקבוצת הפייסבוק הסגורה לצעירי אמ”ן ובמפגשים פנים אל פנים הנערכים אחת לכמה חודשים.

את פעילות הקבוצה מוביל באהבה ורגישות מיקי יוז, בעזרת מתנדבים ומתנדבות נוספים.

במהלך חודש יולי התקיים במרכז הארץ מפגש פנים אל פנים לחברי הקבוצה שתוכנו מתואר מעלה. במפגש נכחו 22 חברים וחברות.

את המפגש הנחתה ד”ר שירלי שפירא – רופאה בכירה במכון ההמטולוגי במרכז רפואי מאיר בכפר-סבא, העוסקת בתחום המחלות ההמטו-אונקולוגיות ובעלת עניין ייחודי ביחסי הגומלין שבין הנפש לגוף.

אם כבר מיאלומה – עדיף לעבור את זה ביחד

אנחנו מזמינים אותך להצטרף לאמ”ן,
להתחבר לקהילה תומכת
וליהנות מהטבות מגוונות.

בודק...