שרותים בהתאמה אישית

הטיפ של אוגוסט

פעילות גופנית לחיזוק פיזי ורגשי

יש אנשים שעבורם פעילות פיזית מאומצת היא תענוג גדול, אבל לרובנו אפילו המחשבה על לקום מהכורסה גורמת להזיע. יש לנו מאות תירוצים וסיבות להימנע ולדחות.
על אף שכושר גופני ובעיקר סיבולת לב ריאה מועילה לכולם, לנו חולי המיאלומה, העניין הרבה יותר קריטי.
הטיפולים שאנחנו עוברים מחלישים אותנו ופוגעים בסיבולת הלב ריאה שלנו. נגד זה אין מה לעשות. מה שכן ניתן לעשות, זה לשפר את הסיבולת על ידי אימונים קבועים ושיטתיים. כל פעילות מתונה תעשה את העבודה: הליכה, שחיה, רכיבה על אופניים וכדומה.
אל הפעילות הגופנית אני אוהב להתייחס כתרופה. לא תמיד זה קל, אבל זה חיוני. לדעתי חשוב להטמיע אותה ברמה היומיומית.
ועדיין יש שיאמרו שקל יותר להגיד מאשר לעשות – וזה לגמרי נכון.
לכן, העצה שלי היא למצוא דרך שתאפשר זאת בלי סיבוכים.
כל הפעילויות בחוץ, כמו הליכה למשל, הן מצוינות, אבל לעיתים חם מדי או יורד גשם או שיש יום עמוס ואין זמן לשעה הליכה (שזאת השאיפה), ולפניה נסיעה לפארק ואחריה רחצה והתאוששות.
הפתרון שהתאים לי הוא מכשירי כושר ביתיים (אופני כושר, הליכון חשמלי, מכשיר חתירה, מולטי טריינר וכו׳). מכשירים אלה מאפשרים לי להתאמן – ולו אימון מקוצר, בכל יום, בלי תלות במזג האוויר ולוח הזמנים. לדוגמא, רכיבה של 12 דקות על אופני כושר עשויה להביא תוצאה השקולה לשעה של הליכה!
מחירי המכשירים ירדו מאוד בשנים האחרונות ואופני כושר איכותיים ניתן למצוא בכ-1,000 שקלים, הליכונים ב- 2,000 ש”ח וניתן גם למצוא בלוחות יד שנייה מוצרים משומשים במצב מצוין במחירים נמוכים יותר.
יתרון נוסף של מכשירי הכושר הוא היכולת לבנות תוכנית אימון מדויקת ובת מדידה, המאפשרת חזרה יומית ומדידה מדויקת של השיפור.
תוכנית כזאת צריכה להיות מאוד הדרגתית. עדיף להתחיל אפילו בשתי דקות רכיבה איטית, לעלות ביום השני לשתי דקות ורבע וכו׳. להפתעתנו, תוך שבועיים-שלושה נמצא את עצמנו בטווח עשר דקות רכיבה (כשהיעד יכול להיות כרבע שעה – אך זה כמובן עניין אישי). גם את דרגת הקושי ניתן ורצוי להעלות באופן מדורג ואיטי, כאשר עדיפה עליה מתונה לאורך זמן מעלייה חדה שבסיומה נפילה והפסקה ממושכת באימון.
חשוב לעקוב אחרי מדדי הדופק והנשימה, רבים מהמכשירים מכילים כיום את התכונה הזאת וגם שעוני כושר עשויים להועיל. מעקב כזה מאפשר שליטה מדעית על האימון והצבת דופק מטרה (וכן, כשיש יום קשה מותר להוריד בדרגת הקושי – העיקר לא לוותר ולעשות משהו).
ולמה כל זה כדאי?
כמי שמתמודדים עם מחלה, אנו עומדים בפני אתגרים פיזיים ונפשיים קשים.
גוף מאומן עם סיבולת לב ריאה טובה יתמודד טוב בהרבה מגוף מוזנח. זה לגמרי בידינו!
לא על הכל יש שליטה – אבל על הכנת הגוף לאתגרים שיבואו יש לנו שליטה.
מלבד עלייה במסוגלות שלנו לטייל, לטפס מדרגות וכו׳, הגוף יוכל להכיל את הקושי שיוצרים הטיפולים הקשים שאנחנו נאלצים לעבור מעת לעת.
לפעילות הגופנית אספקט חשוב נוסף: המצב הבריאותי והעומס הטיפולי גורמים לא אחת לתחושות קשות של עגמומיות ודיכאון. התרופה היעילה ביותר לכך היא חומר בשם אנדורפין. אנדורפינים מופרשים באופן טבעי בגוף בעת מאמץ גופני. על כן תרגול יומי, אפילו מאמץ קטן, עשוי להשפיע על מצב הרוח. שינוי זה מצטבר מיום ליום ושובר את מעגל הקסמים ״המרושע״ של דיכאון-ריפיון-ירידת אנדורפינים-דכאון-רפיון.
ניתן לשנות את המגמה ולייצור מעגל קסמים מיטיב: פעילות-הפרשת אנדורפין-שיפור מצב הרוח-עלייה בפעילות.
זה דורש את הדחיפה הראשונית אך בהמשך הופך קל יותר, משתלב בחיים בטבעיות והופך חלק בלתי נפרד מהם.